مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان از شناسایی 87 مورد آبیاری مزارع با فاضلاب خام و صدور اخطاریه به مالکان امر در 5 ماهه نخست 1402 خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ عبدالرضا کابلی اظهار کرد: در ۵ ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۷ مورد آبیاری مزارع با آبهای آلوده شناسایی و اخطاریه های آن به مالکان امر صادر و رونوشت اخطاریه ها برای دستگاه های نظارتی و متولی موضوع (ادارات حفاظت محیط زیست و شبکه بهداشت، محاکم قضایی و شهرستان ها ) ارسال می شود.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: آبیاری مزارع و زمینهای کشاورزی با آبهای آلوده یکی از مشکلاتی است که سالها مورد توجه مسئولان قرارگرفته است چرا که این موضوع با سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: انواع سبزی، صیفی و محصولاتی که در اراضی کشاورزی با آبهای آلوده آبیاری می شود، ممکن است بدون نظارت برشیوه آبیاری وارد بازار شوند و با مصرف آن سلامت افراد جامعه به خطر بیافتد.

وی بیان کرد: براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هر اقدامی مانند آلوده کردن آب آشامیدنی و توزیع آن، دفع غیر بهداشتی فضولات دامی و مواد زائد، تخلیه سموم در رودخانه ها و استفاده غیرمجاز از آبهای آلوده یا پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است.

کابلی گفت: همچنین طبق ماده ۴۶ قانون توزیع عادلانه آب، سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت پیشگیری از آلوده ساختن منابع آبی را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: نظر به اینکه شرکت آب منطقه ای مسئولیت قانونی در این خصوص ندارد اما همواره در قالب بازدید های ادواری و در صورت آبیاری مزارع با آبهای آلوده ، ضمن تذکر شفاهی ، اخطاریه های آن را برای مالک ابلاغ می شود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا