معاون بهداشتی علوم پزشکی گلستان گفت:ضروری است، افراد بالای ۴۰ سال در مراکز جامع سلامت شهر ها و روستاهای این استان غربالگری انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ موسی الرضا شبیهی چهار شنبه ۱۸ بهمن ماه در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: روزانه به طور متوسط حدود ۱۸ هزار و ۸۴۲ نفر غربالگری دیابت شدند که از این تعداد ۵۱ هزار و ۸۱۸ نفر افرادی بودند که سابقه دیابت داشتند و با خبر بودند و تعداد ۱۹ هزار و ۴۵۹ نفر بیمار جدید شناسایی شده و احتمال اینکه ۷۰ درصد این افراد به دیابت کامل برسند وجود دارد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گلستان افزود: از این تعداد ۶۳ هزار و ۸۳۷ نفر کسانی بودند که پیش دیابت داشتند و با تغییر سبک زندگی می توانند از این بیماری پیشگیری کنند.

وی در رابطه با غربالگری فشار خون بیان کرد: تعداد ۸۷ هزار و ۸۴ نفر دارای فشار خون با سابقه قبلی و ۱۸ هزار و ۷۴۰ نفر بیمار جدید شناسایی و تعداد ۲۲۱ هزار و۳۰۰ نفر پیش فشار خون بالا داشتند.

وی تصریح کرد: این غربالگری ها در سطح ملی انجام شده و تقریبا سن دیابت ۵ سال و سن فشار خون ۱۰ سال کاهش یافته و ما باید زودتر آن را کشف کنیم.

وی تاکید کرد: ما باید برای افرادی که پیش دیابت و پیش فشار خون دارند برنامه ریزی های لازم را تدوین کنیم و با یک فراخوان و تغییر سبک زندگی و در صورت نیاز تجویز داروهای ابتدایی از ابتلای آنها جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر افرادی که دیابت دارند و دیر مراجعه کنند این بیماری بر روی تمام سلول های عصبی، چشم، قلب، ریه و عروق اثر میکذارد و به ارگانهای فردصدمه وارد می کند و با شناسایی فرد را از عوارضی که بوجود خواهد آمد نجات دهیم .

وی در ادامه گفت: این ثمرات طرح های غربالگری است، که همکاران ما در روستا ها و شهرها بصورت مستمر انجام دادند.

وی خاطر نشان کرد: در استان گلستان ۱۰۰ مرکز جامع سلامت و ۵۶ مرکز در شهر ها وجود دارد که در این مراکز برای افراد بالای ۴۰ سن غربالگری سرطان کلون، پرست و دهانه رحم انجام می شود.
وی در پایان گفت: غربالگری سرطان دهانه رحم در گنبد به صورت پایلوت در حال انجام است تا از به وجود آمدن سرطان جلوگیری شود.

خبرنگار فاطمه زمانی
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا