مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از اثر بخشی پروژه های هلالی های آبگیر در ذخیره آب حاصل از بارندگی های اردیبهشت در مراتع گلستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا ؛ حمید سلامتی اظهار کرد: احداث هلالی آبگیر باعث جمع آوری هرز آب و افزایش رطوبت خاک شده و زمینه احیاء و اصلاح مراتع را فراهم می کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: بذرکاری با استفاده از بذور بومی و سازگار هر منطقه در قسمت پشته هلالی ها، به عنوان بستری مناسب جهت رشد و نمو بذور و احیاء مراتع، در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۳ هزار و ۶۲۲ هکتار هلالی آبگیر احداث شده است، تصریح کرد: میزان ذخیره رواناب سطحی توسط هلالی های آبگیر استان به ازاء ۴۰ متر مکعب در هر هکتار و به صورت مجموع به میزان۱۴۴ هزار و ۸۸۰متر مکعب برآورد شده است.

سلامتی گفت:هزینه عملیات آبیاری پروژه های بیولوژیک به ازاء ۳۶ هزار تانکر آبی معادل ۱۴۴٫۸۸۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: این رقم صرفا ارزش ریالی تامین آب می باشد و همه ارزش های زیست محیطی آب استحصال شده توسط هلالی آبگیر از قبیل تلطیف هوا، ترسیب کربن، افزایش پوشش گیاهی، کاهش تخریب خاک، بهبود ساختمان خاک و حیات وحش اندازه گیری نشده است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا