مدیر کل انتقال خون گلستان گفت: گلستان تنها استانی است که سردخانه نگهداری پلاسما ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان رسا ؛ فاطمه محمدی در جلسه انتخابات و راه اندازی مجمع خیرین انتقال خون استان گلستان اظهار کرد: در گلستان ۳۵۰۰ تخت بیمارستانی وجود دارد در حالی که  انتقال خون استان تنها ۲۰ تخت فعال دارد.

وی افزود: این استان ۱۴ شهرستان دارد اما تنها در ۴ شهرستان گرگان، گنبد، بندرگز و علی آباد کتول پایگاه انتقال خون وجود دارد.
وی با بیان به اینکه تنها پایگاه های گرگان و گنبد مجهز به فرآوری خون هستند گفت: متاسفانه گلستان واحد سیار انتقال خون نیز ندارد و حتی تخت های پایگاه ها فرسوده است.

محمدی با اشاره به اهمیت این بخش که به طور مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباط است گفت: در سال ۱۴۰۱ خون و فرآورده های خونی جزو لیست داروهای مورد نیاز قرار گرفته است.

محمدی افزود: متاسفانه از طریق اعتبارات استانی نمی توانیم مشکلات انتقال خون استان را پیگیری کنیم.

به گفته وی گلستان تنها استانی است که سردخانه نگهداری پلاسما ندارد.
وی تاکید کرد:  پلاسما را تا دوسال می توان در سردخانه های مجهز نگهداری کرد و منشا داروهایی است که برای بیماری های هموفیلی استفاده می شود.

مدیر کل انتقال خون گلستان با ابراز تاسف همچنین گفت که گلستان حتی ماشین حمل سرد خانه برای حمل پلاسما هم ندارد و در مواقع بحران باید از استان های همجوار کمک بگیریم.

محمدی بیان داشت: علی رغم همکاری گسترده خیرین سلامت در موضوعات بیمارستانی و بهداشت و درمان اما حتی یک تخت به انتقال خون اضافه نشده است و ما خواهش میکنیم خیرین در این حوزه نیز وارد شوند.

مدیر کل انتقال خون گلستان در پایان تاکید کرد: قطعا در وضعیت بحران متوجه کمبود های انتقال خون استان می شویم زیرا هیچ زیرساختی در این حوزه در استان وجود ندارد

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا