مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: برنامه اجرایی حفاظت و مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی-تاریخی موزه باستان‌شناسی گرگان در محل آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار این موزه به اتمام رسید.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ محمدجواد ساوری با اعلام این خبر اظهار کرد: عملیات اجرایی حفاظت و مرمت این اشیا که از مجموعه اموال منقول فرهنگی-تاریخی فلزی دوره سلجوقی مکشوفه در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) است به پایان رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان افزود: عملیات حفاظت و مرمت این اشیا که از مجموعه اموال منقول فرهنگی-تاریخی فلزی دوره سلجوقی مکشوفه در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) است، با هدف کنترل شرایط حفاظتی و فراهم‌سازی زمینه‌های بهتر پژوهش و همچنین آماده‌سازی آن‌ها برای فضاهای نمایشگاهی و بسترسازی سایر مطالعات علمی و فنی مرتبط، در اولویت برنامه‌های این اداره‌کل قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از جزییات عملیاتی این پروژه میتوان به بازدید و ارزیابی آثار، مستندسازی قبل از انجام اقدامات مرمتی، تهیه عکسهای ماکروسکوپی از جزییات، بررسی اطلاعات کسب شده، آسیب شناسیهای فیزیکی و شیمیایی، پاکسازی، استحکام بخشی و ثبت و درنهایت بسته بندی آنها و ارائه ضوابط و شرایط نگهداری مناسب آنها اشاره کرد.

ساوری در ادامه گفت: همچنین دریکی دیگر از مراحل مهم این پروژه، تمامی اطلاعات قبل، حین و پس از حفاظت و مرمت این آثار در سامانه جامع اطلاعات اموال موسوم به «جام موزه» ثبت شد.

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان در پایان گفت: حفاظت و مرمت اموال منقول فرهنگی-تاریخی از وظایف اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که توجه به آن برای پویایی و رونق موزه ها و تحقیقاتی علمی در حوزه میراث فرهنگی حائز اهمیت است.
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا