مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه اسکان مجدد روستای جنگلده بالا حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با پاکسازی مخزن سد شرایط برای آبگیری مهیا می شود، گفت: آبگیری سد نرماب منوط به تزریق اعتبارات به صورت نقد است.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ ایرج حیدریان اظهار کرد: اعتبارات کل آب منطقه ای گلستان از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۱ در بخش های مختلف، سه هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان است که ۳۵ درصد این اعتبارات، به قبل از دولت سیزدهم و ۶۵ درصد آن به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر می گردد که ۶۵ درصد کل اعتبار ابلاغی برنامه ششم توسعه بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: با این اعتبارات، اتفاقات خوبی در توسعه طرح های عمرانی شرکت به ویژه در زمینه طرح سد نرماب و آبرسانی به شهرهای استان انجام شده است.

وی گفت: تامین آب شرب ۵۰۰ لیتر بر ثانیه، اجرای مخزن ذخیره آب شرب به میزان ۲۲ هزار متر مکعب، حفر و تجهیز ۲۵ حلقه چاه ، ۱۹ کیلومتر خطوط جمع آوری و خطوط انتقال طی سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است.

حیدریان بیان کرد: تا سال ۱۴۲۵ برنامه ریزی فشرده ای برای تامین و بازنگری برای طرح جامع آب شرب استان انجام شد.

وی تصریح کرد: در ۱۴۲۵ حدود ۱۸۱ میلیون متر مکعب نیاز آب شرب استان است که ۷۱ میلیون متر مکعب از سدها مقرر است تامین شود، که یکی از اهداف مهم آن، سد نرماب است.

حیدریان گفت: ۷۴ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی و ۳۶ میلیون متر مکعب هم از شیرین سازی یا آب نامتعارف تامین می شود.

وی افزود: سد نرماب به تنهایی آب شرب یک چهارم جمعیت استان را تامین می کند و با اعتبارات دولت سیزدهم ۲ میلیون متر مکعب خاکریزی سد انجام شده است که مراحل انتهایی آن است و ۸۸ درصد هیدرومکانیکال سد نیز به اتمام رسیده و مابقی مولفه های سد در حال تکمیل است.

حیدریان با بیان اینکه میزان اعتبار برای اسکان مجدد روستائیان مخزن سد حدود ۲ هزار میلیارد تومان است، افزود: اسکان مجدد روستای جنگلده بالا حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با پاکسازی مخزن سد شرایط برای آبگیری مهیا می شود، ضمن اینکه آبگیری سد منوط به تزریق اعتبارات به صورت نقد است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا