مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان از استاندارد سازی مصرف کودهای فسفاته در گلستان خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ سید صمد ضیائی در مورد مصرف کود های فسفاته، اظهار کرد: برداشت عناصر غذایی خاک در فرایند تولید محصولات کشاورزی از یک سو و کاهش مصرف کود فسفاته طی دهه اخیر از سوی دیگر موجب تخلیه بنیه عناصر غذایی خاک شده است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: بر اساس دادهها از طرح پایش خاک حدود ۷۰ درصد از خاکهای کشور دچار کمبود فسفر هستند. که این امر به شدت باروری خاک، تولید محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را با مخاطره روبرو می کند.

وی تصریح کرد: با عنایت به نقش و تأثیر بیبدیل کود های فسفاته در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی و ارتقای سطح سلامت جامعه، طی سال های گذشته کم مصرفی در کودهای فسفاته به یکی از دغدغههای مهم کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی تبدیل شده بود.

ضیائی درباره تامین و تدارک کود فسفاته مورد نیاز کشور از محل تولیدکنندگان داخلی بیان کرد: پس از تشکیل کارگروه خودکفایی کشور در سال ۱۴۰۰ در کودهای کشاورزی نسبت به شناسایی دقیق ظرفیت و نیازهای کشور اقدام شد و در نهایت با اولویت بندی نیاز های داخلی، تعداد ۲۴ پروژه خودکفایی به تصویب رسید.

وی خاطر نشان کرد: طی ۲ سال اخیر و در سال۱۴۰۲، ۱۶ پروژه خودکفایی به مرحله بهره برداری رسید و ۸ پروژه دیگر تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری خواهد رسید بدین ترتیب، امسال و سال گذشته بخش قابل توجهی از کودهای فسفاته طی دهه های قبل بخش اعظم آن از محل واردات تامین می شد، از محل تولیدات داخلی تامین شده است.

وی یادآور شد: ابتدای سال ۱۴۰۲، مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور نیاز گلستان برای تامین انواع کودهای فسفاته شامل سوپر فسفات تریپلTSP، سوپر فسفات ساده SSP، فسفات گرانوله ۱۳ درصد و فسفات آلی را ۲۹ هزار و ۷۵۵ تن ابلاغ کرد.

ضیایی همچنین گفت: با شروع سال زراعی جدید، پراکنش بارندگی مناسب، شرایط برای کشت محصولات پائیزه و مصرف نهاده های کشاورزی را مساعد نموده است.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در پایان گفت: همین امر، سایر برنامه ها و طرح های دولت خدمتگزار از قبیل ثابت ماندن قیمت کود شیمیایی، کاهش ۳۰ درصدی سهم هزینه کود شیمیایی از مجموع هزینه های تولید در بخش کشاورزی، تخصیص یارانه از ۴ نوع محصول به همه محصولات زراعی و باغی مطابق الگوی کشت و اقدامات آموزشی و ترویجی از عوامل مهم استقبال خوب کشاورزان و باغداران به مصرف کود های فسفاته و افزایش برنامه ابلاغی نیز از ۲۹ هزار و ۷۵۵ تن به ۳۳ هزار و ۳۱۸ تن و توزیع حدود ۲۵ هزار تن انواع کودهای فسفاته بوده است.
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا