مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از افتتاح و کلنگ زنی بیش از ۲۱ پروژه شامل آبخیز داری، توسعه جنگل،جنگل کاری و احیای مراتع شمالی استان با اعتبار ۲۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان در هفته منابع طبیعی در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ حمید سلامتی دوشنبه ۱۴ اسفند ماه در نشست با خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهارکرد: همه ساله از ۱۵ اسفند ماه هفته منابع طبیعی آغاز میشود که امسال تمامی اقدامات با شعار « منابع طبیعی با مشارکت مردم و برای مردم » انجام می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان افزود: در این هفته بیش از ۲۱ پروژه شامل آبخیز داری، توسعه جنگل،جنگل کاری و احیای مراتع شمالی استان با اعتبار ۲۷ میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان افتتاح و کلنگ زنی می شود که بیش از ۴ هزار خانوار از آن بهره مند خواهد شد.

وی گفت: طی دولت سیزدهم اقدامات خوبی در عرصه منابع طبیعی گلستان از قبیل نامگذاری بیش از ۱۴ خیابان به نام جنگلبان ها، راه اندازی مرکز کنترل حفاظت از منابع طبیعی بصورت رصد مانیتورینگ، تکمیل و بهره برداری از ۸ پروژه احیای اکوسیستم جنگل النگدره گرگان، صدور طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده، صدور بیمه نامه بی نام برای اعضای حفاظت و تمام کسانی که در اطفاء حریق شرکت میکنند، کلنگ زنی دومین پایگاه اطفاء حریق  و کاشت نهال بنام ۴ هزار شهید استان در منطقه آق قلا انجام شده است.

سلامتی در ادامه بیان کرد: دو هزار و ۴۳۴ هکتار از عرصه های ملی داخل بافت روستاها ( بیشتر در باند میانی و شمالی استان ) در راستای حمایت از قانون ساماندهی مسکن در ۲۳۵ روستا واگذار شد.

تصویب طرح پوشش گیاهی نواحی بیابانی شمالی گلستان  با ۵/۱ همت اعتبار 

وی تاکید کرد: از جمله اقدامات حیاتی و ضروری تهیه طرح پوشش گیاهی نواحی شمالی است، که به دلیل وجود مرز مشترک با ترکمنستان و به لحاظ اهمیت و تمهیداتی برای آینده استان به تصویب رسید.

وی تصریح کرد: در سالجاری شاهد حداقل چند مورد ریزگردهایی در استان بودیم، به همین دلیل طرح احیای پوشش گیاهی مناطق بیابانی شمال گلستان تهیه و کلیات طرح به تصویب رسیده که در تلاش هستیم کد اعتباری برای این طرح در سطح ملی گرفته شود.

وی همچنین گفت: اولین خطر این ریز گردها جلوگیری از فتوسنتز و تنفس است و در آینده باعث تضعیف درختان،خشک شدن جنگلها، رسوب و فرسایش خواهد شد.

سلامتی افزود: در سفر دوم ریاست جمهوری به گلستان برای طرح احیای پوشش گیاهی مناطق بیابانی شمال استان گلستان ۵/۱ همت اعتبار طی یک دوره ده ساله پیش بینی شد، که با تامین اعتبار و اجرای طرح، اثر ریزگرد ها کاهش خواهد یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان در پایان گفت: ۸۵ درصد ریزگردها متاثر از کشور ترکمنستان است و فقط ۱۵ درصد تحت مدیریت و اختیار منابع طبیعی گلستان قرار دارد، که طی یک دوره ۱۰ ساله برای ۲۴۷ هزار هکتار برنامه های مختلف اصلاح، احیا، مدیریتی و مسائل آبی و خاکی در نظر گرفته شده و این طرح یک اقدام اثر گذار در سطح کشور به شمار میرود و بیش از ۲۰ هزار خانوار از این عرصه های ساخت مسکن بهره مند شدند.

خبرنگار فاطمه زمانی
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا