رئیس اداره ترانزیت بین المللی راهداری گلستان از افزایش 40 درصدی در تردد ناوگان باری و 64 درصدی در تناژ کالای عبور شده از مرز اینچه برون در ده ماهه سال جاری خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ عبد الحمید قوچاقی اظهار کرد: آمارهای سال ۱۴۰۲ نشان دهنده رشدی چشمگیر در ترانزیت از اینچه برون است.

رئیس اداره ترانزیت بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان افزود: در ۱۰ ماهه سالجاری، شاهد افزایش ۴۰ درصدی در تردد ناوگان باری و ۶۴ درصدی در تناژ کالای عبورداده شده بودهایم که این رشد جهشی، نشان دهنده ظرفیتهای بالقوه مرز اینچه برون برای تبدیل شدن به یک ظرفیت بین المللی برای عبور و تراتزیت محمولات بین المللی در منطقه است.

وی گفت: با وجود این رونق، چالشهایی از قبیل، نبود راه مناسب جادهای و همچنین عدم توجه جدی به دریافت مبالغ غیررسمی از رانندگان بین المللی در مرزو مسیرهای عبوری تعریفی در قلمرو کشورهای همسایه از جمله این چالشها وجود دارد.

قوچاقی در ادامه بیان کرد: به صرفه نبودن حمل مستقیم محمولات صادراتی توسط ناوگان ایرانی، به دلیل عدم رقابتپذیری با ناوگان خارجی خاص با ناوگان کشور همسایه ترکمنستانی بعنوان موانع موجود دیگر در این مرز نام می برد.

وی ادامه می دهد: برای رفع این چالشها، راهکارهای مختلفی ارائه شده است که توسعه زیرساختها،از جمله ساخت راه ترانزیتی ۲۳۰ کیلومتری اویا بهسازی آن با رسیدن به حداقل استانداری جاده ای برای بهره برداری کاربران ناوگان جاده ای ایرانی و خارجی در کشور همسایه شمالی از اینچه برون تا مرزتمربابا قزاق وهمچنین تجهیز گمرک به سامانههای نوین و بهبود جادههای دسترسی از جمله این راهکارها عنوان داشت .

قوچاقی تصریح کرد :علاوه بر این، کاهش بروکراسی اداری، سادهسازی تشریفات گمرکی و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف میتواند به تسهیل ترانزیت از این مرز کمک کند.

رئیس اداره ترانزیت بین المللی راهداری  گلستان در پایان گفت: رفع موانع بانکی و ارزی، تسهیل نقل و انتقال پول و ایجاد ساز و کارهای مناسب برای تبادلات ارزی نیز از جمله ضروریات رونق ترانزیت در این مرز است که با اتخاذ این تدابیر، میتوان شاهد افزایش سهم ایران در ترانزیت منطقه و رونق اقتصادی در این بخش بود.

گفتنی است؛ اینچه برون دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه و مسیر ترانزیتی مهمی برای صادرات و واردات و عبورکالا به حساب میآید بطوریکه روزانه حدود ۹۵ کامیون از این مرز تردد میکنند و حجم قابل توجهی از کالاهای ترانزیتی را جابجا میکنند.

انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا