استاندار گلستان در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان گفت: برای بهبود روابط تجار و بازرگانان ایرانی با تجار در ترکمنستان تقاضا داریم صدور روادید برای تجار، بازرگانان و گردشگران و رانندگان ایرانی تسهیل و تسریع شود.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا ؛ علی‌محمد زنگانه در دیدار با قائم مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان با تبریک سالروز استقلال کشور ترکمنستان، اظهار کرد: در حوزه صنعت، انرژی، کشاورزی و حمل و نقل و تجارت، علوم و فناوری، آموزش و فرهنگ و هنر، گردشگری و ورزش، سلامت و محیط زیست و استفاده درست از منابع طبیعی توافق‌های خوبی در گذشته توسط مقامات دو کشور امضاء شده است.

وی افزود: در سطح رهبران و روسای جمهور دو کشور و استانداران برای عمیق شدن ارتباطات این اراده و انگیزه وجود دارد.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: سهم استان گلستان از کل تجارت ایران با ترکمنستان حدود ۹ درصد بوده که با استقرار دولت فعلی در ایران این میزان به ۲۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

زنگانه بیان کرد: در تلاش هستیم که بتوانیم با توسعه صادرات و مبادلات تجاری با کشور ترکمنستان درآمد مردم استان گلستان بخصوص ساکنان ترکمن در استان گلستان را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: مردم ترکمن مردمان شریف و قدرشناس هستند و زمانی که در مناطق ساکن ترکمن در استان گلستان حاضر می‌شوم انگیزه‌ام برای خدمت افزایش پیدا می‌کند.

استاندار گلستان بیان کرد: بر طبق برنامه ریزی های انجام شده در صدد این هستیم که صادرات غیرنفتی استان گلستان را به بالای ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم و در این مسیر افزایش مراودات تجاری با ترکمنستان به طور قطع موثر خواهد بود.

زنگانه با اشاره به اینکه تسهیل تردد از مرز اینچه‌برون به ترکمنستان به عنوان یکی از تقاضاهای ما است گفت: با توجه به افزایش تردد کامیون‌ها از مرز اینچه‌برون، تسهیل و تسریع در صدور روادید برای تجار، بازرگانان، رانندگان و حتی گردشگران ایرانی برای ورود به ترکمنستان یکی دیگر از تقاضاهای ما از دولت ترکمنستان است.

وی اضافه کرد: پایین آوردن هزینه صدور و تمدید روادید یکی دیگر از درخواست‌های ما از دولت ترکمنستان است تا این رفت و آمدها تسهیل شود.

استاندار گلستان خاطرنشان کرد: بیشترین سود ترددهای مسافری در استان گلستان به مردمان ترکمن استان گلستان خواهد رسید و بدون شک این اقدام یک امر بسیار مهم و تاثیرگذار در ارتباطات دو کشور به ویژه گلستان و ترکمنستان است.

زنگانه استاندار گلستان در پایان گفت: ما موافق این هستیم که کنسولگری کشور ترکمنستان را در گرگان داشته باشیم تا شاهد بهبود روابط و تسهیل در اقدامات لازم بین دو کشور باشیم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا