رئیس مرکز بهداشت استان از غربالگری دیابت و فشار خون بالا برای بیش از ۲۳۷ هزار و ۵۴۹ نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال معادل ۲۲ درصد جمعیت هدف استان گلستان خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ موسی الرضا شبیهی اظهار کرد: این طرح ملی از ۲۰ آبان در سطح استان با شعار آگاهی زودتر، مراقبت موثرتر آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه خواهد داشت.
رئیس مرکز بهداشت استان گلستان افزود: جمعیت هدف این طرح، افراد ۱۸ سال و بالاتر و زنان باردار در همه گروه های سنی هستند که تعداد آنها در استان یک میلیون و ۱۳۵ هزار و ۴۴۲ نفر است و از این تعداد تا پایان روز گذشته، ۲۳۷ هزار و ۵۴۹ نفر غربالگری شده‌اند.
شبیهی خاطر نشان کرد: براساس نتایج حاصل از اجرای این پویش ملی از ابتدای طرح تاکنون ۳۶ هزار و ۹۰۹ نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به فشار خون بالا و ۲۸ هزار و ۴۷ نفر با عنوان بیمار مبتلا یا احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شده اند.
به گفته وی ۶ هزار و ۵۹۳ نفر از بیماران دیابتی و ۳ هزار و ۷۲۰ نفر از بیماران فشار خون، از ابتدای پویش سابقه قبلی بیماری دیابت و فشار خون نداشتند و برای اولین بار طی اجرای این پویش شناسایی شده اند.
وی اضافه کرد: این بیماران برای تایید وضعیت بیماری و شروع درمان به پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ارجاع شدند.
شبیهی گفت: گروه در معرض خطر دیگری که در این پویش شناسایی شدند افراد با قند خون در محدوده پره دیابت (FBS بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ ) و فشار خون در محدوده پیش فشار خون بالا ( فشار خون بین ۱۲۰/۸۰تا ۱۴۰/۹۰) بودند که به ترتیب ۳۴ هزار و ۱۹۵ و ۴۶ هزار و ۴۴۰ نفر از افراد غربالگری شده را تا کنون شامل شدند.
وی افزود: رعایت سبک زندگی سالم و توجه به توصیه های بهداشتی و مراجعه در بازه های زمانی ۶ ماهه به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه های بهداشت در افراد با تشخیص پره دیابت و پیش فشار خون بالا برای اندازه گیری قند و فشار خون از ابتلا این افراد به دیابت و فشارخون بالا در آینده پیشگیری می کند.
وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین هدف این طرح، تشخیص و کنترل زودهنگام دیابت و فشارخون، شناسایی افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و مداخله برای پیشگیری از بیماری‌های ثانویه در این افراد است.
شبیهی تصریح کرد: انجام غربالگری برای جمعیت هدف در این پویش ملی به طور رایگان در مراکز جامع سلامت و پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت سطح استان انجام می‌شود.
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا