بعد از گذشت بیش از دو سال از استقرار و عدم بهره برداری از دستگاه توموتراپی در بیمارستان پنج آذر گرگان، در حالی که انتظار می رفت دکتر گلفیروزی؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان زمان دقیق راه اندازی و بهره برداری از دستگاه توموتراپی( دستگاه فوق پیشرفته برای درمان بیماران مبتلا به سرطان) را اعلام کند اما وی خرید دستگاه فوق را اشتباه مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا ؛دکتر سعید گلفیروزی در نشست خبری اظهار کرد: اگر من جای مسئولان وقت دانشگاه بودم بجای تهیه دستگاه توموتراپی، دستگاه «شتاب دهنده خطی» دوم را تهیه می کردم.

وی افزود ؛دستگاه توموتراپی نسبت به دستگاه شتاب دهنده خطی تعداد افراد کمتری را تحت پوشش قرار می دهد به گونه ای که دستگاه توموتراپی کمتر از ۲۵ درصد از بیماران بدخیم مبتلا به سرطان را تحت پوشش قرار می دهد (و شامل قسمت های خاصی از بدن میشود) اما دستگاه شتاب دهنده خطی بالغ بر ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان را تحت پوشش قرار می دهد.

گلفیروزی تصریح کرد: مسئولان وقت دانشگاه علوم پزشکی گلستان بدون توجه به ظرفیت های استان، درخواست دستگاهی دادند که حتی یک نفر در استان با نحوه کارکردن با آن، آشنایی نداشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ادامه داد: اسفندماه سال گذشته فضای فیزیکی مورد نیاز برای نصب دستگاه توموتراپی در بیمارستان پنج آذر گرگان به اتمام رسید و منتظر نصب دستگاه توسط شرکت طرف قرارداد هستیم .

گلفیروزی یادآور شد: بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان هزینه نصب دستگاه توموتراپی است.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت و کارایی بیشتر دستگاه شتاب دهنده خطی نسبت به دستگاه توموتراپی،تهیه یک دستگاه شتاب دهنده خطی جدید در دستورکار ماست و به همین منظور با وزارتخانه و نمایندگان نیز رایزنی کرده ایم.

شایان ذکر است؛ دستگاه پیشرفته توموتراپی‌ (برای درمان بیماران مبتلا به سرطان) در فروردین سال ۱۴۰۰ با اعتباری بالغ بر ۳ میلیون یورو خریداری و در بیمارستان ۵ آذر گرگان مستقر شد که علیرغم گذشت دو سال و پایان گارانتی،تاکنون دستگاه فوق مورد بهره برداری قرار نگرفته است.این دستگاه از تکنولوژی پیشرفته برای درمان بیماران مبتلا به سرطان برخوردار بوده و یکی از دستاوردهای جدید علم پزشکی است.عوارض جانبی روش درمان با این دستگاه بسیار کمتر از دیگر روش‌ها است و آسیب وارده به بیمار به میزان قابل توجهی کاهش می ‌یابد.