مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: در راستای اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری جزیره آشوراده تاکنون پنج فقره موافقت‌نامه اصولی اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی برای مالکان چند باب از خانه‌های قدیمی واقع در روستای آشوراده صادر شده است.

به‌ گزارش گلستان رسا از گرگان؛ محمدجواد ساوری در گفتگو با خبرنگاران در خصوص صدور مجوز برای طرح‌های گردشگری در جزیره آشوراده، اظهار کرد: رویکرد دولت سیزدهم توسعه زیرساخت‌های گردشگری در گلستان است؛ با سفر ریاست محترم جمهور به استان بن‌بست شکنی در جزیره آشوراده اتفاق افتاد که باید از این فرصت به وجود آمده به نفع توسعه گردشگری استان بهره‌برداری کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به لزوم اجرای طرح طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده بر اساس دستورالعمل‌های زیست‌محیطی، مقرر شد سازه‌های سنگین گردشگری در این جزیره احداث نشود و برای رفع نیاز اقامتی و پذیرایی این منطقه، خانه‌های روستایی جزیره مرمت‌شده و به‌عنوان بوم‌گردی و مجموعه‌های پذیرایی مورد بهره‌برداری مسافران و گردشگران قرار گیرند.
وی افزود: مالکان چند باب از خانه‌های قدیمی واقع در روستای آشوراده در جزیره آشوراده با ثبت درخواست رسمی مبنی بر احداث واحد بوم‌گردی یا تغییر کاربری منازل خود وارد فرایند اخذ مجوز طرح‌های بوم‌گردی و پذیرایی از گردشگران و مسافران شدند و تاکنون نیز پنج مجوز موافقت‌نامه اصولی در قالب اقامتگاه بوم‌گردی و سفره‌خانه سنتی در این جزیره صادر شده است.
ساوری بیان کرد: این تعداد طرح گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد ریال و با نیاز تسهیلاتی ۸۰ میلیارد ریالی اجرایی می‌شود. با توجه به این‌ که این واحدها تبدیلی است نیازمند پروانه ساخت نخواهد بود و تسهیلات به‌منظور مرمت و تجهیز واحد اختصاص می‌یابد.
او در ادامه گفت: این تعداد واحد به‌منظور اخذ مصوبه تسهیلاتی برای دریافت تسهیلات به کارگروه استانی معرفی شدند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تصریح کرد: صدور مجوز برای تبدیل واحدهای موجود در بافت روستای آشوراده به مجموعه‌های اقامتی و پذیرایی و فراهم‌شدن امکان اقامت گردشگران در این جزیره، آرزوی دیرین طبیعت دوستان برای شب ماندگاری و بهره‌بردن از چشم‌اندازهای بکر و طبیعت ناشناختۀ این جزیره را برآورده و گوشۀ دیگری از اهتمام دولت برای عمل به وعده‌ها را نمایان می‌کند.
اجرای طرح ملی گردشگری و طبیعت‌گردی در تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از مطالبه‌های مهم مردم و مسئولان گلستان در دهه‌های اخیر بوده است.
جزیره آشوراده قبل از وقوع سیل سال ۱۳۷۲ با امکاناتی همچون پاسگاه ژاندارمری، شرکت تعاونی روستایی، مدرسه، مغازه، مسجد و حسینیه بیش از هزار نفر سکنه داشت که به مشاغل دامداری، کارگری، پیشه‌وری و ماهیگیری مشغول بودند ولی با طغیان رود ولگا در روسیه و وقوع سیلاب، جمعیت این جزیره ایرانی کاهش چشمگیر یافته و اکنون شماری از آن‌ها تردد می‌کنند.
آشوراده در ۲ کیلومتری غرب بندر ترکمن در غرب استان گلستان قرار دارد و تنها راه دسترسی گردشگران به این منطقه به‌وسیله قایق است.
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا