مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: عناصر سنگین در تولید کود های کشاورزی یارانه ای داخل کشور به حداقل رسیده و کیفیت لازم را دارند.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ سید صمد ضیائی اظهار کرد: کود های مورد تائید شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تاکنون کمتر از یک درصد آلودگی عناصر سنگین در آن‌ها مشاهده شده است، بطوری که عناصر آرسنیک، کادمیوم، نیکل و سرب در کودهای تولید داخل به حداقل رسیده است و از لحاظ عنصرهای غذایی، کیفیت لازم را دارند و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: کودهای تقلبی و تولید شده توسط سوداگران متفاوت است اما کودهایی که کشاورزان از منابع معتبر تهیه می‌کنند قطعاً کودهای سالمی هستند و آلایندگی ندارند.

وی گفت: حد مطلوب عناصر سنگین برای کود های سوپر فسفات تریپل و دی آمونیم فسفات شامل «کادمیوم حداکثر۲۵ وسرب حداکثر۵۰ میلی گرم برکیلوگرم و برای کود سوپر فسفات ساده شامل« کادمیوم حداکثر ۱۵ و سرب حداکثر ۲۵ میلی گرم بر کیلوگرم» و برای کود فسفات ۱۳ درصد شامل « کادمیوم حداکثر ۱۵، سرب حداکثر ۲۵ و آرسنیک ۵۰ و نیکل حداکثر ۱۰۰» و برای کود آلی فسفاته شامل« کادمیوم حداکثر ۱۵، سرب حداکثر ۵۰ ، نیکل حداکثر ۱۰۰ و آرسنیک حداکثر ۵۰» می باشددر صورت بالا بودن میزان این عناصر از حد اعلام شده، بدلیل آلودگی زیست محیطی باید از مصرف این کود ها خودداری گردد.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در پایان گفت: برای حمایت از حقوق کشاورزان در عملیات پایش، کنترل و جلوگیری از ورود کودهای ناسالم به چرخه کشاورزی استان اقدامات مستمری توسط این شرکت از کارخانه‌های تولیدی تا شبکه کارگزاری‌ها را در بر می‌گیرد، به طور سیستماتیک اجازه ورود و توزیع کودهای کم کیفیت را نمی‌دهد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا