عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی گرگان گفت: چند سالی است که طرح آب شیرین کن از طریق اتاق پیگیری می‌شود و این امکان را داریم که در اجرای این طرح یاری رسان مسئولان باشیم.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا: رضا مبصری اظهار کرد: صندوق پژوهش و نوآوری که با نام پژوهش و فناوری شناخته می شود باحمایت بخش خصوصی و در راستای حمایت از استارت آپ ها تشکیل شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان افزود: ۷۶ درصد از سهم آورده صندوق پژوهش و فناوری توسط بخش خصوصی و برای ارتقای فعالیت‌های فناورانه متخصصان گلستانی تأمین شده است.

وی افزود: این صندوق در محل کارخانه فناوری استان تشکیل شده و از طرح‌های فناورانه جدید حمایت می‌کند و از بانک‌های عامل نیز برای طرح‌هایی که ره آورد اقتصادی دارند تسهیلات دریافت می‌کند.

مبصری با بیان اینکه وظیفه اصلی اتاق بازرگانی پایش فضای کسب و کارها است، عنوان کرد: این اتاق با تلاش در رفع موانع کسب و کار در بخش‌های مختلف و همچنین ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی نقش مهمی در توسعه فضای کسب و کارها دارد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان با اشاره به اینکه منطقه آزاد اینچه برون یکی از موقعیت‌های اقتصادی مهم استان شناخته می‌شود، اظهار کرد: این منطقه با دارا بودن ۱۲ هزار و ۷۷۰ هکتار و چشم انداز ۲۰ ساله برای توسعه آن، یکی از مهم‌ترین مناطق مرزی برای توسعه صادرات و واردات و همچنین ورود سرمایه گذار به گلستان شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه ۵۰۰ هکتار از ۱۲ هزار هکتار این منطقه محصور و امکانات در آن مستقر شود بهترین بهره روی را خواهد داشت.

مبصری گفت: فقدان آب یکی از مهم‌ترین مشکلات این منطقه است و اگر چه مخالف برداشت آب از منابع زیرزمینی هستیم اما به رغم وجود ۴۰ هزار چاه غیر مجاز در استان و تخصیص فقط ۱۲ حلقه از این چاه‌ها به منطقه اینچه برون مشکلات حل می‌شود.

وی گفت: پس از راه اندازی منطقه می‌توان چاه‌ها را بست و در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت هم با موافقت استاندار تصمیم گرفته شده آب به صورت ترکیبی به این منطقه وارد شود.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی امکان اجرای طرح آب شیرین کن در استان را دارد، تصریح کرد: چند سالی است که طرح آب شیرین کن از طریق اتاق پیگیری می‌شود و این امکان را داریم که در اجرای این طرح یاری رسان مسئولان باشیم.

مبصری افزود: هم اکنون برخی کشورهای هم مرز استان از این تکنولوژی در جهت تأمین آب استفاده می‌کنند و چنانچه دولت در خرید آب حامی سرمایه گذار باشد این مهم به زودی در استان اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استانی از جمله استاندار با جدیت به دنبال ایجاد منطقه اینچه برون، جذب سرمایه گذار و تغییر فضای کسب و کار هستند، بیان کرد: اتاق به عنوان ضلع سوم در توسعه منطقه آزاد بعد از دولت و مسئولان استانی این امکان را دارد که در کنار حمایت‌های بخش دولتی برای توسعه این منطقه قدم بردارد.

مبصری اظهار کرد: منطقه آزاد اینچه برون نیازمند ۵۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که ۱۲ هزار میلیارد تومان توسط دولت، ۱۴ هزار میلیارد تومان از محل فروش اراضی و بقیه درقالب مشارکت عمومی تامین می‌شود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا