شهردار گرگان از اختصاص مشوق‌های مختلف و ضوابط تشویقی در محلات با بافت فرسوده برای نوسازی خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ ۹۰ درصد خاک ایران بر روی نوار زلزله واقع شده و با توجه به آمار موجود به طور متوسط در ایران هر سال یک زلزله بزرگ و هر ۱۰ سال یک زلزله با بزرگی ۶ درجه و بیشتر در مقیاس ریشتر به وقوع پیوسته است.

گلستان نیز از جمله استان‌هایی است که براساس پژوهش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزو استان‌هایی است که خطرپذیری بالایی در مواجهه با بلایای طبیعی از جمله زلزله دارد.

این استان تحت تأثیر گسل‌های البرز، خزر و شاهکوه قرار دارد و که توان لرزه‌خیزی این گسل‌ها براساس پژوهش‌های انجام شده، به بیش از ۷ ریشتر می‌رسد.

پژوهشی که در خصوص اولویت‌بندی استان‌های کشور براساس شاخص خطرپذیری لرزه‌ای انجام شده نشان می‌دهد که استان‌های مازندران، گیلان، تهران، هرمزگان، خراسان شمالی و چهارمحال و بختیاری در اولویت نخست و گلستان به همراه استان‌های قزوین، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و کهگیلویه و بویراحمد در اولویت دوم خطرپذیری لرزه‌ای در کشور قرار دارند.

پس از آن هم استان‌های اردبیل، کردستان، خراسان جنوبی، فارس و سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی در اولویت سوم، استان‌های ایلام، خراسان رضوی، همدان، زنجان، خوزستان، قم، کرمان و بوشهر در اولویت چهارم و استان‌های سمنان، یزد، مرکزی و اصفهان نیز در اولویت‌ پنجم قرار دارند.

در گرگان نیز به عنوان مرکز استان وجود بیش از ۹۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد که ۲۵ درصد مساحت شهری را شامل می‌شود، جمعیتی حدود ۹۸ هزار نفر را در خود جای داده که زنگ خطر ایمن نبودن ساختمان‌ها را به صدا درآورده است.

وجود بافت‌های قدیمی، تاریخی و فرسوده همواره یکی از بزرگترین چالش‌ها در زمان‌های وقوع بحران و بلایای طبیعی از جمله زلزله است که احتمال تخریب در مقیاس بالا را افزایش می‌دهد. چالشی که قرار است در قالب بازآفرینی شهری با تأکید بر بازسازی و مرمت بافت‌های فرسوده و ناکارآمد برطرف شود.

حدود یک سوم جمعیت شهر گرگان در این بافت‌های سکونت دارند و شهرداری گرگان به عنوان دبیر ستاد بازآفرینی شهری تلاش می‌کند با اختصاص مشوق‌های مختلف از جمله مشوق‌های کالبدی و در نظر گرفتن ضوابط تشویقی در محلات مشمول، این بافت‌ها را نوسازی و کارآمد کند.

سیدمحمدرضا سیدالنگی در این رابطه اظهار کرد: شهرداری به عنوان یک دستگاه خدمات‌رسان در راستای توسعه عدالت اجتماعی و همچنین توازن این خدمات در همه نقاط شهری، تمهیداتی در نظر گرفته که باید همه شهروندان از آن به‌طور یکسان بهره ببرند.

شهردار گرگان افزود: تلاش شهرداری این است که با مالکان واحدهای مسکونی در این بافت‌ها تعامل داشته باشد تا به راحتی مردم بتوانند از خدمات شهرداری بهره لازم را ببرند. ساکنان در نقاط مختلف شهری از جمله بافت‌های قدیمی و تاریخی، بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توانند از مشوق‌هایی که شهرداری گرگان پیش‌بینی کرده است برای نوسازی واحدهای مسکونی خود بهره ببرند.

وی تصریح کرد: به منظور تسریع و تسهیل نوسازی و ایجاد انگیزه برای توسعه‌گرها، سرمایه‌گذاران و مالکان اراضی محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و همچنین در راستای کیفیت محیطی و تأمین خدمات موردنیاز این محلات مشوق‌های کالبدی قابل اعمال است.

وی با اشاره به انواع مشوق‌های کالبدی برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: افزایش تراکم ساختمانی، تسهیل در ضوابط پارکینگ، تسهیل در ضوابط معماری و اختلاط در استقرار کاربری‌ها از جمله مشوق‌هایی است که در قالب طرح بازآفرینی شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در نظر گرفته شده است.

محلات مشمول ضوابط تشویقی نیز شامل محلات مصوب کمیسیون ماده ۵ شهرها به عنوان بافت فرسوده و ناکارآمد شهری و محلاتی که سرانه خدمات آنها حداقل یک سوم سرانه مصوب باشد و یا توسط دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری تأمین شود، است و در بافت های تاریخی نیز ضوابط تشویقی خاصی تدوین می‌شود.
سید النگی خاطرنشان کرد: به منظور رونق ساخت و ساز در گرگان، شهرداری اعطای تسهیلات تشویقی را در دستور کار خود قرار داده است. احیای بافت‌های فرسوده یکی از اولویت‌های ما است و شهرداری گرگان تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض صدور پروانه را برای این واحدها در نظر گرفته است.

شهردار گرگان در پایان گفت: همچنین تخفیف ۳۰ درصدی در هزینه‌های صدور و تمدید پروانه و غیره در  راستای تحقق برنامه‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی و براساس قانون جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم اعمال می‌شود.
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا