مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت :توزیع سهمیه کود های پایه برای کشت پاییزه از هشتم مرداد ماه سال جاری درصورت آنلاین بودن سامانه پایش مواد کودی انجام می شود و ما این آمادگی راداریم تمام برنامه کودی استان را تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان رسا :سید صمد ضیائی  مدیر  شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی استان گلستان در روز شنبه ۱۴ مرداد ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد:شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یک شرکت دولتی است و در راستای تامین و توزیع انواع نهاده های کشاورزی با هدف اصلاح بهبود نظام خدمت رسانی،حذف واسطه ها ،دسترسی آسانتر کشاورز به نهاده ها و بهبود تولید خدمات ارائه‌ میدهد.

مدیر  شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی استان گلستان: یکی از اقدامات اصلی در مهار تورم و ثبات قیمت ها، در حوزه نهاده های  کشاورزی خصوصا کود، افزایش تولید می باشد.

وی افزود :شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی بعنوان مجری طرح خودکفایی کود کشور  تاکنون توانسته است علاوه بر۱۰ نوع کود  یارانه ای ۵۴ نوع کود  غیر یارانه ای شامل ترکیبی و غیر شیمیایی را به سبد کودی خود اضافه  نماید.

ضیایی در خصوص  میزان توزیع کود شیمیایی بیان کرد : وضعیت توزیع بیش از ۱۷۶هزارو پانصد تن  که نسبت به ۵سال گذشته بی سابقه بوده و رشد خوبی را شاهد بودیم .

وی با اشاره به  آمار توزیع کود در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: در بحث ازته ۹۷درصد ،در فسفاته ۱۰۵ درصد و در پتاسه ۸۲ درصد بالاتر از برنامه ابلاغی اتفاق افتاده است که این نشان‌ دهنده ترویج مصرف کود های شیمیایی به همراه کود های آلی  و بیولوژیک و باعث شده کارایی تولید  در سال گذشته  با توجه  به تنش های خشکی و کاهش میزان بارندگی افت نکند.

وی عنوان کرد: بر این باور هستیم که در سال ۱۴۰۲ این افزایش را حفظ و به سمت ترویج آن حرکت کنیم.

ضیایی در ادامه  افزود: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری، به منظور رفع نگرانی کشاورزان در تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز ، علاوه بر چهار محصول اساسی گندم، جو، کلزا و چغندرقند به دیگر محصولاتی که زیر پوشش الگوی کشت در استان معرفی شده‌اند کودهای کشاورزی یارانه‌دار تخصیص یافت.

وی با تاکید بر اینکه در سال جاری باید ۱۸۳ هزارو۵۰۰ تن  انواع کود شیمیایی تامین و توزیع  شود گفت که تاکنون از مجموع بیش از  ۲۸ هزارو۶۰۰ تن انواع کودهای کشاورزی توزیع شده، در قالب الگوی کشت ارائه شده در اختیار  کشاورزان قرار گرفته است که این میزان  شامل ۲۲ هزارو ۶۷۹ تن ازته، و  دو هزار و ۵۱۴ تن  فسفاته  و سه هزارو۴۰۹ نیز پتاسه بوده است.

وی بیان  کرد:  در حال  حاضر بیش از  ۲۱هزارتن   انواع  کودهای  ازته  ، فسفاته و پتاسه  در انبار های  استان ذخیره سازی شده است  که این  رقم  در سال  گذشته ۲۰هزارتن  بوده است .

وی همچنبن اضافه کرد: برای  کشت پائیزه نیز مقرر شد توزیع  سهمیه کود های پایه  از هشتم مرداد ماه سال جاری درصورت آنلاین بودن سامانه پایش مواد کودی  انجام می شود و ما این  آمادگی راداریم  تمام برنامه کودی استان را تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار دهیم.

ضیایی تصریح کرد: امید است با برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت  تا پایان سال جاری از مقدار مورد انتظار  کود عرضه کنیم واز مرز توزیع ۲۰۰ هزار تن کود عبور کنیم به وضعیت قابل قبولی از نظر استاندارد جهانی برسیم.

مدیر شرکت خدماتی اظهار کرد: امسال  با  توجه به برنامه پیش بینی شـده، در سال زراعی ١۴٠٢-١۴٠١ ،در سطحی حدود ٨٠٠٠ ھکتار، بیش از۴٩٣ تن بذر سویا از ارقام کتول، آرین، ساری، سامان، تپور و ویلیامز توسط این شـرکت و تامین توزیع شده است که بــا بارنــدگی ھــای مـوثر در نیمـه اول خرداد مـاه سـال جــاری، اســتقبال خـوبی برای کشـت ایـن محصـول صـورت گرفـت که به منظـور رفـع نیــاز کشــاورزان، بــذر سویـا رقم ویلیـامز به میزان ٩٠ تن از مـازاد تولیـد اسـتان از اردبیـل وارد این اسـتان گردیـد.

ضیایی مدیر  شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی گلستان خاطر نشان کرد: در  سال زراعی ۱۴۰۱_۱۴۰۲، با توجه به تنش های خشکی  و کاهش میزان بارندگی  وبه دلیل اقدامات به موقع و تخصصی کارشناسان ناظر این شرکت خوشبختانه خرید  بذر گندم این شرکت  به  میزان ٢۴٩٨ تن رسیده است که با وجود سرمای شدید در زمستان سال گذشته، به دلیل اسـتفاده بجا، دقیق و افزایش مقدار اسـتفاده از کودھای شـیمیایی، باعث شد گندم ھای استان مقاوم تر شده و حتی کیفیت خرید  بذراین شرکت افزایش یابد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا