مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: مصرف کود های پتاسه قبل از کشت می تواند باعث افزایش مقاومت گیاه به صدمات ناشی از تنش های خشکی وکم آبی شود.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ سید صمد ضیائی با اشاره به آمار تامین کود های پتاسه اظهار کرد: سهمیه ابلاغی این شرکت در سال جاری برای تهیه و تدارک کود های پتاسه را ۲۲ هزار و ۷۶۷ تن عنوان کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از چهار هزار و ۸۰۰ تن انواع کود های پتاسه شامل کلرور، پتاسیم و سولفات پتاسیم از مبادی و کارخانجات تولید داخل کشور تامین شده است.

وی تصریح کرد: آمارهای اقلیمی و داده های هواشناسی استان نشان داده است که این استان در وضعیت بحران و تنش آبی قرار گرفته است لذا مصرف کود های پتاسه قبل از کشت می تواند باعث افزایش مقاومت گیاه به صدمات ناشی از تنش های خشکی وکم آبی شود.

وی در ادامه افزود: کشاورزان بهتر است برای مقدار مناسب کود پتاس قبل از کشت محصول، با انجام آزمایش و بررسی عناصر مورد نیاز و نوع و PH خاک، به مقدار موردنیاز خاک به عنصر پتاسیم پی ببرند.

ضیائی همچنین به افزایش معنادار مصرف کود های پتاسه در سال ۱۴۰۱ و افزایش دوبرابری نسبت به سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: این امر منجر به افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی و ارتقاء سلامت جامعه شده بود و از آن می توان به عنوان یکی از مهمترین توفیقات بخش کشاورزی یاد کرد.

وی اظهار کرد: داده های طرح پایش کمی و کیفی موسسه تحقیقات آب و خاک نشان داده است میزان فسفر حدود ۷۰ درصد خاک های کشاورزی کمتر از حد بحرانی است و این عدد در مورد پتاس حدود ۵۰ درصد تخمین زده شده است.

ضیائی بیان کرد: امیدواریم با اقدامات ترویجی وآموزشی بتوانیم در یک برنامه میان مدت، مصرف کود پتاسه استان را به مقادیر استاندارد برسانیم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا