مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان از پرداخت ۱۰۷ میلیارد تومان تسهیلات به یک هزار و ۴۸۸ طرح مشاغل خانگی طی سال جاری توسط بانکهای این استان خبر داد.

گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ حسینعلی خواجه مظفری یکشنبه ۲۹ بهمن ماه در کارگروه اشتغال استان گلستان که با حضور قاسم رستم پور رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور و مدیر کل دفتر نظارت و هماهنگی طرح های کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: تعهد اشتغال استان برای سال آینده ایجاد ۲۳ هزار و ۹۷ فرصت شغلی با جمعیت فعال ۶۰۴ هزار و ۹۲ نفر، نرخ مشارکت ۴۰.۹ درصد و نرخ بیکاری ۸.۹ درصد است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان افزود:  نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز ۱۴۰۲ به ۴۰/۴ درصد رسیده و این درصد، فعالیت بیش از پیش تیم اقتصادی را نسبت به گذشته نشان می دهد.

وی در رابطه با نرخ بیکاری، اشتغال ناقص و مشارکت در گلستان گفت: نرخ بیکاری گلستان ۹/۲ درصد، نرخ مشارکت ۴۰/۱ درصد و نرخ اشتغال ناقص ۱۴/۴ درصد است.

خواجه مظفری گفت:  از نظر درصد تحقق اشتغال اکثر سازمانها تحقق  بالای ۱۰۰ درصد داشتند و بقیه دستگاه ها هم از قبیل امور عشایری و نیروهای مسلح، شغل ایجاد شده اما در سامانه رصد ثبت نشده و فقط در این دو دستگاه از نظر درصد اشتغال عقب هستیم.
وی در ادامه بیان کرد: براساس درصد پیشرفت شهرستانی در سامانه رصد، گرگان بالاترین درصد را داشته و بقیه شهرستانها هم پیشرفت قابل قبول داشتند.

خواجه مظفری با اشاره به عملکرد نظارتی سامانه رصد از دید شهرستانی بیان کرد: در گنبد کاووس از ۵۷۳ نفر ۳۸۹ در اپراتور تایید شدند که ۹۷/۵ در گنبد، ۷۴/۲۵ در گرگان، علی آباد کتول ۹۸، رامیان ۸۱، گالیکش و آزادشهر ۹۸ درصد، آق قلا ۹۸ و کلاله هم ۹۹درصد است که در مجموع  ۸۹/۷۴ درصد در صحت سنجی مورد تایید قرار گرفته است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان تصریح کرد: عملکرد نظارتی سامانه رصد به تفکیک دستگاه اجرایی عبارتند از کمیته امداد ۹۶، بنیاد برکت ۸۷، صنعت معدن۹۳، بسیج سازندگی ۸۲، بهزیستی ۹۹، اتاق اصناف ۵۷، بنیاد علوی ۸۴، تعاون کار ۹۹ درصد، میراث فرهنگی ۸۸ درصد، بنیاد شهید ۸۳ ، جهاد کشاورزی ۶۴، بنیاد کرامت رضوی ۱۰۰، آموزش فنی و حرفه ای ۹۰ ، قرارگاه مهارت آموزی ۹۳ درصد است.

وی گفت: از نظر پایش میدانی در بحث  صحت سنجی  گرگان ۴۷، آق قلا ۸۲ وگالیکش ۵۸ درصد انجام شده  و بقیه در حال اجرا است.

وی در ادامه بیان کرد: در گزارش سامانه رصد بر اساس رتبه بندی درصد ثبت اشتغال گلستان رتبه ۲۰ را دارد و توانستیم ۲۶ هزار ۵۱۵ نفر ثبت کنیم و معادل ۱۰۴/۵ درصد تحقق صورت گرفته است.

این مقام مسئول گفت: در بحث مشاغل خانگی ۷ هزار و ۶۳۳ مجوز صادر شده است و اعتبار گلستان تقریبا ۱۲۰ میلیارد تومان بود، که از این تعداد دو هزار و ۳۵۸ طرح برای گرفتن تسهیلاتی بالغ بر ۱۴۹ میلیارد تومان به بانک ارسال شد، که به تعداد یک هزار و ۴۸۸ طرح معادل ۱۰۷ میلیارد تومان را تسهیلات پرداخت شد.

وی تصریح کرد: از نظر عملکرد بانکی، بطور میانگین حدود ۸۸ درصد تسهیلات اشتغال توسط بانک های استان پرداخت شده است.

وی در رابطه با عملکرد گلستان در سامانه رصد گفت: نیروی کار ثبت شده شش هزار و ۹۱۹ نفر و کارجویان ثبت شده سه هزار و ۷۸۷ نفر و مجموع تعداد فرصت شغلی ایجاد شده در استان سه هزار و ۴۰۲ مورد ثبت شده است.

وی در ادامه بیان کرد: از طریق کاریابی ها و کارفرما ها تعداد شش هزار و ۷۵۴ فرصت شغلی ایجاد، شش هزار و ۳۸۱ مورد معرفی نامه صادر و تعداد یک هزار و ۳۴۲ نفر به کار گمارده شده است.

خواجه مظفری گفت: شهرستان گنبد یکی از شهر های فعال از نظر کاریابی در گلستان محسوب می شود.

وی با اشاره به تبیین برنامه اشتغال در سال ۱۴۰۳ که اولویت وزارتخانه و دولت است گفت: در سال ۱۴۰۲  تعداد ۲۳ هزار و ۹۷ نفر  فرصت شغلی ایجاد شد.

وی خاطر نشان کرد: کاهش تعهد اشتغال ربطی به کاهش اعتبار ندارد و در سال ۱۴۰۲  تعهد اشتغال ۲۵ هزار و ۳۸۰ نفر با ۵۸ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت فعال و نرخ مشارکت  ۴۰/۱ بود، که به نرخ  ۴۰/۲ رسید و نرخ بیکاری باید ۹ درصد می شد که به ۹/۲ رسید.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی گلستان در پایان گفت: طبق برآورد ها از جمعیت فعال ۵۸۵ هزار و ۵۰۰ نفر، ۵۲ هزار و ۴۷۱ نفر بیکار، ۵۳۳ هزار و ۳۰ نفر شاغل با نرخ مشارکت ۴۰/۹ درصد و نرخ بیکاری جدید ۹ درصد است.

انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا