نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: استانهای کشاورز خیز مانند گلستان که منابع مالیاتی نداشته جمعیت زیادی دارند که این مسئله باعث کاهش درآمد سرانه و کاهش منابع استان می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری گلستان رسا؛محسن زنگنه در نشست با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: جلسات استانی با مسئولان کشوری و نمایندگان مجلس تاثیر مثبتی برای استانها دارد زیرا گاهی اوقات مخالفت یا موافقت با یک طرح میتواند مسیر یک مصوبه را تغییر دهد.
وی یادآور شد: کمیسیون برنامه و بودجه بیش از گذشته آمادگی دارد تا پیشنهادهای نمایندگان اتاق بازرگانی را در حوزه رونق اقتصادی کشور بشنوند چراکه معتقدیم از پیشنهادهای این قشر می‌توان برای حل موانع پیش رو به خوبی استفاده کرد.

به گفته وی اکنون در بخش‌های «جهش تولید» و «بودجه” کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی،از مشارکت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران استفاده می‌شود.

زنگنه از تهیه طرح «تامین مالی» توسط این کمیسیون مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: در نوشتن این طرح از ظرفیت اعضای اتاق بازرگانی ایران استفاده شده است.

وی در مورد وضعیت اقتصادی استان بیان کرد: گلستان یک استان کشاورزی است و مالیات و ارزش افزوده محصولات کشاورزی صفر است که این معافیت باعث شده درآمد های استان قابل توجه نباشد.

وی افزود: درآمد استان گلستان از محل مالیات در سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان بوده و برای امسال ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

وی بیان کرد: سهم درآمدی گلستان با این جمعیت و وسعت نسبت به استان قم که تنها یک شهر دارد کمتر است.

زنگنه گفت: استان گلستان از نظر تراکم جمعیت در رتبه ششم قرار دارد یعنی در هر کیلومتر مربع ۹۱.۶ نفر زندگی می کنند که میانگین کشوری ۴۹ نفر است.

وی گفت : استانهای کشاورز خیز که منابع مالیاتی نداشته جمعیت زیادی دارند که این مسئله باعث کاهش درآمد سرانه و کاهش منابع استان می شود و به عنوان یک معضل شناخته شده که در برنامه هفتم باید بررسی و حل شود.

وی خاطر نشان کرد: سهم استان گلستان از منابع ملی ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن صرف حقوق و هزینه ها می شود و متاسفانه سهم بخش تملک کم است و دلیل آن پرداخت حقوق بخشی از دستگاه های استان توسط تهران است.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: عدم زیر ساختها ی مناسب در استان باعث وجود مشکلاتی در بخش های آب، برق، گاز، مرز، شده است که باید زیرساخت های مناسب برای ورود و جذب سرمایه گذار به استان فراهم شود زیرا سرمایه گذار به نوعی یک موجود هوشمند است و جایی سرمایه گذاری می کند که زیرساخت ها فراهم باشد.

وی با بیان اینکه بدنبال آوردن صنعت جدید به استان نباشیم، گفت: پتروشیمی حداقل به روزی دو تا سه میلیون متر مکعب گاز نیاز دارد و نحوه تامین این میزان انرژی گاز جای سوال است.

زنگنه پیشنهاد کرد که برای ایجاد زیرساخت موردنیاز تقویت توسعه اقتصادی استان گلستان، برنامه‌ای پنج یا ده ساله بسته شود تا زمینه جذب سرمایه‌گذاری بیشتر فراهم شود.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا