مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان گفت: توزیع کود‌های یارانه ای مانند کود ازته، فسفاته و پتاسه موجب شده تا هزینه کشاورزان در زمینه کود از ۴۰ به ۱۰ درصد کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ سید صمد ضیائی اظهار کرد: یکی از نهاده هایی که نقش بسیار مهمی در تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی ایفا می کند کودهای شیمیایی است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  استان گلستان تصریح کرد: در دهه ۹۰ حدود ۱۱۹ کیلو گرم در هکتار کود در استان استفاده میشد اما اکنون به ۱۷۰ کیلو گرم در هکتار رسیده است که البته در برخی از محصولات چون گندم، جو و کلزا بالای ۴۰۰ کیلوگرم هم رسیده است.

اکنون در برخی از کشورهای پیشرفته کودهای شیمیایی در هر هکتار ۶۰۰ الی ۸۰۰کیلو گرم است.

وی خاطرنشان کرد: ما سعی داریم با مصرف کود های شیمیایی در کنار کود های آلی، بیولوژیک، حیوانی و سبز، علاوه بر افزایش کمی محصول، افزایش کیفی را هم داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: گیاه برای رشد به حداقل ۱۶ عنصر غذایی نیاز دارد که مهمترین عناصر غذایی از طریق کود های شیمیایی که مورد نیاز محصولات کشاورزی است از طریق این شرکت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

ضیائی به آمار تامین و تدارک بیش  از۷۰ هزار و ۲۰۹ تن انواع کود شیمیایی ازته، فسفاته و پتاسه از ابتدای سال جاری تاکنون اشاره کرد و گفت: از این میزان کود، بیش از ۵۱ هزار و ۸۰۰ تن کود در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

ضیایی اضافه کرد: توزیع کود‌های یارانه ای مانند کود ازته، فسفاته و پتاسه موجب شده تا هزینه کشاورزان در زمینه کود از ۴۰ به ۱۰ درصد کاهش یابد که این موضوع در راستای حمایت از کشاورزان و تولید در حوزه امنیت غذایی بوده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: ۵۵ درصد توفیقات حوزه کشاورزی استان در زمینه اقدامات به نژادی و ۴۵ درصد به اقدامات به زراعی مربوط است، بنابراین برای افزایش بهره وری استفاده صحیح از کود و به میزان لازم برای تامین نیاز خاک را باید در بین کشاورزان فرهنگ سازی کنیم.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا