مدیر شرکت خدمات حمایتی گلستان گفت: کشاورزان از دادن کود سرک ازته برای جلوگیری از اپبدمی شدن بیماری زنگ زرد در مزارع پرهیز کنند.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ سید صمد ضیائی اظهار کرد: از تهدیدات جدی در زمینه کشاورزی و مخصوصاً در کشت‌های غلات، بیماری زنگ زرد یا زنگ نواری گندم است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: این بیماری که به علت افزایش رطوبت هوا و بارندگی‌های ممتد ظاهر می‌شود، علاوه بر گندم، به جو، چاودار و یولاف و حتی بسیاری از علف‌های هرز خانواده گندمیان حمله می‌کند و این بیماری می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به محصول کشاورزان و به مصرف‌کنندگان وارد کند.

ضیائی به پیمانکاران تکثیری گندم به ویژه مزارع آنها که در مناطق آبی هستند، توصیه کرد: برای جلوگیری از ایپدمی شدن این بیماری با مشورت کارشناسان مراکز خدمات تابعه و کلینیک های گیاه پزشکی نسبت به سمپاشی و کانون کوبی مزارع خود از مرحله پنجه زنی تا پایان ساقه دهی اقدام نمایند.

وی خاطرنشان کرد: کود ازته به اندازه نیاز کشاورزان در انبار های استان ذخیره سازی شده است و جای هیچ گونه دغدغه و‌نگرانی نیست، ولی بهتر است تا اطلاع ثانوی جهت جلوگیری از شیوع این بیماری از دادن کود ازته به مزارع گندم خودداری کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی گلستان در پایان به تمامی پیمانکاران تکثیری بذر سطح شهرستانهای هشدار داد و گفت: آلودگی شدید این بیماری، می‌تواند خسارت جبران ناپذیری را برروی کمیت و کیفیت محصول بذری ازطریق کاهش تعداد دانه در سنبله، کاهش وزن هزار دانه و چروکیدگی دانه وارد نماید.

انتهای پیام

.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا