مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت:کود سرک در مرحله داشت زراعت گندم، کلزا، چغندرقند و محصولات پاییزه خیلی مهم است لذا کشاورزان نسبت به دریافت کود سرک خود اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار گلستان رسا از گرگان؛ سید صمدضیایی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: خوشبختانه امسال در گلستان شرایط نهاده‌های کشاورزی خوب بود و باتوجه به برنامه ریزی های قبلی، از لحاظ بذر گندم و کود شیمیایی در کشت پاییزه هیچگونه مشکلی وجود نداشت و نهاده‌های کشاورزی بذر کود به موقع وارد استان و در انبارها ذخیره و به کشاورزان تحویل داده شد.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: طبق قرارداد در هر مرحله از کشت، همراه با کود فسفاته و پتاسه،۳ کیلو کود اوره یا ازته به کشاورزان داده شد، که ۵۰کیلو برای فسفاته و ۱۰۰ کیلو برای سرک اول است.
وی گفت: یکی از مراحل کلیدی در برنامه غذایی گندم و جو، تغذیه از مرحله سه برگه شدن تا شروع پنجه‌زنی است، بنابراین تغذیه در این مراحل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
وی گفت: نکته جالب اینجاست که اگر به هر خوشه گندم فقط یک بذر اضافه کنیم، عملکرد نهایی ما حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار افزایش خواهد یافت.

وی خاطر نشان کرد: کود سرک در مرحله داشت زراعت گندم، کلزا، چغندرقند و محصولات پاییزه خیلی مهم است، خصوصا در مزارع گندم، با شروع پنجه‌زنی اولیه باید سرک اول استفاده شود.
ضیایی در ادامه بیان کرد: مصرف کود سرک نیز، بیشتر در مورد کود نیتروژن و پتاسه از نوع کود کلرور پتاسیم مرسوم است و در شرایطی که نیتروژن شسته می شود، غالبا ۲۵ تا حداکثر ۵۰ درصد از کل نیتروژن مصرفی را به صورت قبل از کشت و بقیه ( ۵۰ تا ۷۵ درصد) را به صورت سرک در مراحل شروع پنجه زنی، ساقه دهی و خوشه دهی ودانه بستن به مزرعه می دهند.
وی به ذخیره سازی خوب کود های یارانه ای اوره در انبار عاملین توزیع اشاره کرد: به میزان۷ هزار و۹۸۲ تن و ۵۵۷تن کود کلرور پتاسیم موجود است و جای هیچ گونه دغدغه و‌نگرانی نیست.
مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در پایان گفت: بهتر است کود دهی سرک با توجه به میزان ازت و پتاس مورد نیاز گیاه که طبق آزمون خاک و نوع بافت خاک میزان آن برآورد شود، صورت گیرد و کود دهی نیز به بارندگی های مناسب از نظر زمان، میزان و پراکنش باران بستگی دارد.
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا