مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان گفت: برگ پرچم تا ۸۰ درصد در عملکرد گندم موثر است، بنابراین نگهداری پرچم، و همچنین تقسیط اوره همراه با عناصر ریزمغذی در عملکرد مطلوب بسیار تاثیر دارد.

گزارش گلستان رسا از گرگان: سید صمد ضیائی اظهار کرد:با توجه به بارندگی‌های اخیر و رطوبت در مزارع احتمال زنگ زرد گندم در مزارع زیاد است، بنابراین کشاورزان باید درمزارع مبارزه شیمیایی را در اولویت کاری قرار دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: با توجه به پایش های صورت گرفته از مزارع تکثیری گندم هم اکنون بطور میانگین، ۱۰ درصد مزارع در مرحله پنجه زنی، ۷۵ درصد در مرحله ساقه دهی و ۱۵ درصد در مرحله ظهور خوشه قراردارد.

وی گفت: بهترین زمان سمپاشی برای کنترل بیماری قارچی زنگ زرد از شروع پنجه زنی تا قبل از ساقه رفتن است.

ضیایی در ادامه بیان کرد: اگر مزرعه‌ای شدیدا دچار تنش شده باشد، باید در ابتدا بازیافت گیاه برای رسیدن به حالت نرمال صورت گیرد و سپس کود از طریق ریشه به گیاه رسانده شود.

وی تصریح کرد: کودهای پتاسیم به همراه ازت باید در تمام مراحل همزمان با هم به گیاه داده شود و همچنین در مزارعی که تراکم بالاست و احتمال ورس وجود دارد کود سیلیس و پتاس همزمان استفاده شود.

وی همچنین سمپاشی بر علیه بیماری قارچی فوزاریوم خوشه در مرحله ۴۰ الی۵۰ درصد ظهور خوشه و نگهداری برگ پرچم را بسیار مهم دانست و گفت: برگ پرچم و ۳ برگ زیرین پرچم تا ۸۰ درصد در عملکرد گندم موثر هستند؛ بنابراین نگهداری پرچم، و همچنین تقسیط اوره همراه با عناصر ریزمغذی در عملکرد مطلوب بسیار موثر است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان در پایان گفت: بخش قابل توجهی از کود های ازته و پتاسه در انبار های سازمانی شرکت موجود می باشد که روزانه ۲۵۰ الی۳۰۰ تن به انبار کارگزاری ها حمل می شود و بخش دیگر نیز مستقیما در حال ارسال از مبادی و پتروشیمی های کشور به کارگزاری های استان می باشد.
انتهای پیام

  • منبع خبر : گلستان رسا