رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان از نجات ساکنین منزل مسکونی در کوی طبیعت خبر داد.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ موسی الرضا صفری با اعلام این خبر اظهار کرد: در ساعت ۱۹:۲۷ دقیقه دوشنبه با مشاهده خروج دود و اعلام کمک شهروندان محبوس شده در منزل ، گزارش آتش سوزی منزل مسکونی به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد و ایستگاه شماره ۲ و سپس ایستگاه شماره ۶ عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند.
رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان افزود: این آتش سوزی در منزل مسکونی دو طبقه که طبقه پایین آن بعنوان فروشگاه مواد غذایی بوده و حیاط آن محل انبار وسایل و لوازم مورد استفاده فروشگاه بکار می رفته، صورت گرفته و حریق از حیاط منزل آغاز و منجر به انتقال دود و حرارت به منزل مسکونی در طبقه دوم شده است.

صفری با اشاره به محبوس شدن ۵ نفر از اعضای این خانواده در میان دود بیان کرد: افراد محبوس شده با مشاهده دود و حرارت ابتدا اقدام به خروج از منزل کردند که با مشاهده آتش سوزی در پارکینگ به داخل منزل بازگشته و به دلیل استرس وارده به افراد حادثه دیده درب منزل را باز گذاشته که باعث ورود دود به داخل منزل شد و هر پنج نفر ساکن در منزل از شدت ترس از پنجره خارج و بر روی موتور کولر اسپیلت می ایستند.

صفری در ادامه بیان کرد: تیم عملیاتی در کوتاهترین زمان ممکن به محل حادثه رسیده و پس از حضور همزمان با اطفاء حریق اقدام به قرار دادن نردبان و نجات محبوسین کردند و با توجه به سوختگی های سطحی و دودزدگی هر پنج نفر ساکن منزل جهت انتقال به بیمارستان تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل شدند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان در پایان ضمن اعلام اینکه دود زدگی و عدم کنترل استرس در حوادث و متعاقباً تصمیمات نادرست در زمان آتش سوزی مهمترین عاملین خطرآفرین هستند، چند نکته ایمنی را از شهروندان در جهت کاهش مخاطرات و خسارات جانی عنوان کرد: شهروندان ساکن در مجتمع های مسکونی حتماً کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه به نزدیک‌ترین پلکان را شناسایی کرده و همچنین راه‌های جایگزین و راه های اضطراری را برای خارج شدن در نظر داشته باشند و در صورت محبوس شدن در منزل و عدم توانایی خروج از منزل ، حتماً درب و پنجره های مجاور با دود را بسته و درزهای زیر درب را با قراردادن پارچه خیس بپوشانند.

هنگام بروز آتش سوزی از پلکان‌ها استفاده کنید و هرگز از آسانسور استفاده نکنید، هرچند وقت یک بار از پله‌ها استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که می‌دانید چند پاگرد در مسیرتان وجود دارد و توصیه می گردد به صورت دوره ای نحوه فرار از آتش سوزی را به همراه خانواده در منزل تمرین نمایید.

اگر مجبور هستید از میان دود فرار کنید پارچه ای خیس بر روی دهان و بینی خود قرار داده و نزدیک به سطح زمین بصورت دو لایه از زیر دود خارج شوید ، در صورتی که مشاهده نمودید، دود از سطوح پایین‌تر پلکان به بالا می‌آید، بازگردید و در صورت امکان به سوی بام ساختمان بروید.

انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا