نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: کاهش دو هزار تومانی نرخ اعلام شده خرید تضمینی گندم از سوی وزیر جهاد کشاورزی نسبت به نرخ تعیین شده همخوانی ندارد و موجب دلسردی کشاورزان است.

به گزارش گلستان رسا از گرگان: سید هامان هاشمی چهارشنبه ۲۷ دی ماه، نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی اعلام شده خرید تضمینی گندم برای سال جاری زراعی از سوی وزارت جهاد کشاورزی را نرخی حیرت آور خواند و اظهار کرد: در حالی که جامعه کشاورزی شرایط سخت تولید در تورم را در مقاطعی با حدود ۴۰ درصد طبق بررسی مرکز آمار تجربه می کند، افزایش ۱۵ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم منطبق بر کدام نظر کارشناسی بوده است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: این گونه قیمت گذاری نقض غرض فلسفله قانون خرید تضمینی محصولات اساسی است و نتایج عملی این سیاست ها نه تنها در راستای دستیابی به سیاست های کلی نظام در بخش مظلوم کشاورزی نیست بلکه رفته رفته اقتصاد این بخش را از اقتصادی پویا و مولد به یک اقتصاد صرفاً معیشتی تبدیل می کند.

وی در ادامه بیان کرد: گندم استراتژیک ترین محصول ملی ما از حیث تاثیرگذاری در اقتصاد، اشتغال و امنیت غذایی است که هرگونه تصمیم گیری در خصوص قیمت گذاری خرید آن، در سایر بخش ها نیز اثر خواهد داشت. بنابراین دولت یا می باید در این تصمیم خود تجدید نظر کنند و یا اگر بر این نرخ اصرار دارد دلایل کارشناسی قابل قبولی را برای تضمین جامعه کشاورزی ارایه کند.

هاشمی با تاکید بر تاثیر احتمالی این تصمیم بر انگیزه کشاورزان گندمکار در افزایش تولید در سال‌های آتی عنوان کرد: صدا و سیما و سایر رسانه های جمعی می باید با دعوت از نمایندگان دولت و کارشناسان منتقد، این تصمیم را به داوری افکار عمومی بگذارند. وی پیشنهاد داد: در این راستا کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به عنوان نماینده بخش خصوصی کشور می تواند نظرات جامعه کشاورزی و صنایع وابسته را به دولت منتقل کند.
انتهای پیام

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا