مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان توصیه های برای باز توانی گیاه و مقابله با تنش سرما،خوابیدگی و با شرایط بیماری زا قوی تر عمل کند.

به گزارش گلستان رسا از گرگان؛ سید صمد ضیائی اظهار کرد: برای گندم ۳۵۰ تا۴۰۰ خوشه در متر مربع برای دستیابی به پتانسیل عملکرد کافی است، ولی به شرطی که بحث تغذیه ای را از زمان پنجه زنی تا شروع گلدهی در زمان مناسب استفاده کنیم تا برای مقابله با تنش سرما، خوابیدگی و با شرایط بیماری زا قوی تر عمل کند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان افزود: تغذیه در شرایط موجود برای مزارع گندم حائز اهمیت است و مصرف کود های ازته تا قبل از خوشه دهی همراه با مصرف کود های پتاسیمی انجام شود.

وی در ادامه بیان کرد: در مناطقی که با شوری خاک کمتر از ۷ دسی زیمنس بر متر از منبع کود کلرور پتاسیم همراه با کود اوره استفاده‌ گردد‌ و‌ از‌مصرف بی رویه کود اوره برای جلوگیری از اپیدمی شدن بیماری های قارچی خود داری گردد.

ضیائی گفت: در شرایطی که شوری خاک بالاتر از ۷ دسی زیمنس بر متر باشد، از ‌منبع پتاسیم بر پایه سولفات پتاسیم پودری به مقدار ۳ کیلوگرم به همراه ۳ کیلوگرم اوره ‌و‌ اسید آمینه درصد بالا در مراحل پنجه و شروع ساقه محلول پاشی گردد.
وی همچنین به وضعیت تغیرات شرایط اقلیمی و دمایی اشاره‌ کرد و گفت: بهتر است کشاورزان در مرحله تکمیل پنجه و ساقه دهی گندم استفاده از کود پتاسه منبع سیلیکات پتاسیم به مقدار ۵ در هزار را برای افزایش استحکام ساقه، مقابله با تنش دمایی و افزایش مقاومت به ورس ( خوابیدگی) مد نظر قرار دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در پایان گفت: بعد از مرحله تکمیل پنجه و ساقه دهی کنترل بیماری های قارچی خصوصا زنگها و فوزاریوز خوشه در اولویت کشاورزان قرار گیرد.

انتهای پیام

  • منبع خبر : گلستان رسا