مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان از تخصیص ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برای تکمیل پروژه محوطه‌سازی پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس از اعتبارات استانی سال مالی ۱۴۰۱ و آغاز عملیات اجرایی این پروژه از ماه آینده خبر داد.

به‌گزارش پایگاه خبری گلستان رسا؛ محمدجواد ساوری امروز شنبه ۲۰ اسفندماه در گفتگو با رسانه ها اظهار کرد: مبلغ ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارت تملک دارایی سرمایه‌ای استانی سال مالی ۱۴۰۱ برای پروژه تکمیل محوطه‌سازی پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس تخصیص یافت و عملیات اجرایی آن در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به عملیات اجرایی در این فاز خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ مترمربع آجر فرش محوطه و همچنین اجرای ۲ عدد گلدانی در این فاز اجرا خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان یادآور شد: در سنوات گذشته این اداره‌کل اعتباری بالغ‌ بر ۳۸ میلیارد و ۸۶۵ میلیون ریال را برای اجرای احداث نمازخانه، ۱۰ چشمه سرویس بهداشتی، هشت هزار مترمربع محوطه‌سازی، ۵۵۰۰ مترمربع آجرفرش کف محوطه، ۶۰۰ مترِ طول کانال تأسیسات، ۱۳۰۰ مترِ طول هره‌چینی اطراف کانال‌ها، اجرای زیرساخت روشنایی و همچنین ۳۲ عدد گلدانی در محوطه پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس هزینه کرده است.

ساوری همچنین تصریح کرد: برای تکمیل ساماندهی محوطه پیرامونی میراث جهانی گنبد قابوس حدود ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

وی در ادامه گفت: در نخستین سفر استانی اسفندماه سال گذشته رئیس‌جمهور به گلستان ۲۰ میلیارد ریال برای مرمت بلندترین بنای آجری جهان مصوب شد که امیدواریم با تخصیص آن در کنار اعتبارات ملی و استانی بخش زیادی از طرح جامع مرمت این میراث ارزشمند اجرایی شود.

گنبد قابوس یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی در شمال شهر گنبدکاووس و در ۳کیلومتری بازمانده شهر باستانی گرگان (جرجان)، قرار دارد. گنبد قابوس با شماره ۱۳۹۸ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر به سال ۳۹۷ هجری قمری به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته شده است. به روی بدنه آجری آن دو ردیف کتیبه به خط کوفی ساده نصب‌شده که بانی و تاریخ احداث آن را معرفی می‌کند. این بنای عظیم تماماً از آجر ساخته‌شده و نمونه‌ای ارزنده در فن آجرکاری است.

  • منبع خبر : پایگاه خبری گلستان رسا